CakePHP dan ACL

Standard

CakePHP – merupakan PHP framework yang aku guna sejak bekerja dengan AIST . Sebelum ini aku hanya mempunyai pengalaman menggunakan CodeIgniter.

ACL – ACL adalah singkatan bagi access control list . Contoh acl adalah memberi akses kepada admin untuk melihat semua profil user manakala user biasa hanya boleh melihat profil sendiri. Dengan kata lain , ACL adalah cara untuk tentukan kau adalah siapa , dan apa yang kau boleh akses.

Sebelum ini aku hanya mampu membuat ACL sendiri yang sangat simple . Setelah menggunakan CakePHP selama 4 bulan akhirnya aku berjaya mengikut tutorial ACL yang ada di cookbook (termasuk memahami conceptnya sekali). Walaupun mengikuti semua arahan , tutorial tersebut ada flaws jadi jangan lupa untuk membaca komen dari orang lain.

Selepas mengikuti tutorial tersebut , pasti anda ingin membuat function yang paling simple untuk extend tutorial tersebut seperti user registration dan terima kasih kepada CakePHP Bakery sebab ada tutorial untuk cara menggunakan ACL . ๐Ÿ™‚

Simple Acl Application

How to Use ACL in CakePHP 1.2

Kepada yang pemalas nak mampus untuk ikut tutorial tersebut , dengan berbesar hatinya aku share apa yang aku dah buat ๐Ÿ™‚

http://www.mediafire.com/?tgymmt2hnz5

3 thoughts on “CakePHP dan ACL

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.