Blog 101

Standard

Blogging di Malaysia semakin mendapat tempat. Dan pasti dah terlalu banyak sumber bagaimana untuk buat blog sendiri .. kegunaan blog dan etc . 

Tujuan aku tulis post ini adalah sekurang – kurangnya untuk beritahu apa itu blog dari perspektif aku sendiri.

Apa itu blog ?

Anggap sahaja blog itu adalah seperti diari online. Blog sekurang – kurangnya mesti ada tajuk atau sebab atau tema. Contohnya blog yang aku buat ini adalah untuk menceritakan tentang diri aku sebagai seorang IT student dan apa – apa sahaja related to IT.

Mungkin ada orang akan cakap ” hah ? diari online ? “. Bukan ke diari suppose to be something private ? Jawapannya . yes and no. Anda ada hak untuk buat blog anda private atau open kepada sesiapa. Bukankah sharing is caring ? 🙂

Bagaimana untuk blog ?

Anda perlukan platform. Jika anda rasa ingin menceburi dunia blogging , anda boleh cuba laman web seperti blogspot.com atau blogger.com. Let say anda suka blogging , you can take it to the next level by buying a domain name , install wordpress dan sebagainya untuk dapat extra feature. As long anda ada isu yang anda ingin cerita , just write it ! 

Lain Lain

Ramai orang yang cakap membina blog adalah perkara mudah tetapi untuk maintain blog tersebut adalah sangat susah. Kadang – kadang ada jer satu masa dan ketika korang rasa macam malas sangat nak maintain blog yang anda baru buat.Baru tulis Hello World lepas itu diam seribu bahasa.

You also need to know your audience. Tidak semua akan pergi ke blog anda. So know your audience and tulis something yang berkaitan dengan apa yang audience anda expect. Bagi aku .. asalkan ada kaitan ngan computer atau programming atau berkenaan dengan Universiti ku yang tercinta UTeM , aku akan sentiasa terus menulis blog.

Anda juga perlu telus dan jujur. Kadang – kadang ada sesetengah blogger nak jadi mainstream seperti menggantikan journalist so kadang – kadang kita tertanya adakah blogger boleh dipercayai ? Isu blog sebagai tempat melepaskan geram , fitnah boleh merosakkan imej bagi seorang blogger itu sendiri or should I say menyalahgunakan platform.

Sebenarnya … tajuk yang aku nak tulis adalah “Blog perlu bagi semua orang”. Jika anda seorang ahli politik atau seorang CEO sebuah syarikat , blog pasti menguntungkan anda. You can get comments and feedback dan x lupe juge dapat membaca reply dari orang yang membenci anda. At least blog boleh menjadi satu saluran komunikasi yang tiada batasan. 

Akhir kata , majulah blog untuk negara .. LOL.

Idea untuk aku tulis entry yang agak skema adalah sebenarnya berpunca dari sini.

One thought on “Blog 101

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.